26.08.2008

Vattenfall für Preis „Schlimmster EU-Lobbyist 2008“ nominiert

Die Brandenburger Bündnisgrünen unterstützen die Nominierung des schwedischen Staatskonzerns Vattenfall durch die schwedischen Grünen für den Negativ-Preis "Schlimmster EU-Lobbyist 2008" (Worst EU Lobbying Award). "Vattenfall gehört mit seinen Kraftwerken zu den größten Klimasündern Europas. Zugleich fährt das Unternehmen eine massive Pro-Kohle-Kampagne, die die Bedeutung des Ausbaus der erneuerbaren Energien herunterspielen und dem Unternehmen den Bau weiterer Kohlekraftwerke und die Abbaggerung weiterer Braunkohlefelder ermöglichen soll", sagte die Landesvorsitzende von BÜNDNIS 90/DIE GRÜNEN, SKA KELLER, zur Begründung. "Vattenfall führt die Öffentlichkeit in die Irre. Das Unternehmen tut so, als werde der schädliche CO2-Ausstoß seiner Kraftwerke durch die in der Entwicklung befindliche Abscheidungs-Technologie bald der Vergangenheit angehören, wohl wissend, dass die Praxistauglichkeit der Technik in den Sternen steht." Ziel von Vattenfall ist es auch, neue EU-Regularien zu Fall zu bringen, die Investitionen in die Kohle bedrohen, heißt es im Begründungstext der schwedischen Grünen.

misleading concept of ”Clean Coal” and the capture and storage of carbon dioxide – CCS, a highly disputed technique that has limited effect, many risks, needs massive financial support and in any case will not be viable before 2020 - if ever.
Using CCS as a bait, Vattenfall is pushing for public acceptance and political support for new coal power plants in Europe, increasing emissions and destroying villages and local environment in Brandenburg. Vattenfall has also downplayed the renewables option as possible only in a distant future, and has even tried to formulate an alternative global strategy to combat climate change, undermining crucial internationally agreed treaties under the auspices of the United Nations.
The campaign has been greatly successful. In the words of the company, Josefsson ”has gained a listening ear among key decision-makers both in international business and in the world of politics.” Vattenfall has the support of hundreds of transnational companies, politicians as well as Energy Commissioner Andres Pielbags. German Chancellor Merkel has even appointed Josefsson as climate adviser to the government.
The result is declining political and financial support for energy savings and investments in renewable energy and increased emissions of carbon dioxide. Many new coal plants may be built on the scant hope that CCS will work. This may result in a global failure to reduce emissions of greenhouse gases by 2020 to the levels necessary to avoid large scale climate change.

Stockholm 25 August 2008

Maria Wetterstrand Peter Eriksson

Co-chairs
Green Party of Sweden